REGISTRACIJA VOZILA (na 6 rata), ZELENI KARTON, PUTNO OSIGURANJE

Ugradnja Blokade Motora

 

Jedno od najbitnijih pitanja koja muče svakog vlasnika automobila je

Kako da zaštitim svoj automobil od krađe?

Pokušaćemo da Vam damo neke smernice u traženju odgovora na to pitanje.

Prvo bi trebalo da utvrdimo jednu činjenicu – potpuno pouzdana zaštita automobila ne postoji!

Ako lopovi žele da odvezu baš Vaš automobil, oni će to svakako učiniti. Lopovi su danas vrlo

upoznati sa modernim tehnologijama primenjenim u sistemima zaštite automobila. Automobili

novije generacije imaju fabrički ugrađene brojne sisteme zaštita od krađe, što mehaničke, što

elektronske. Zbog toga, i oni koji kradu ovakve automobile stalno unapređuju svoja znanja. Na

primer, kada je Renault počeo sa ugradnjom ključ-kartica za startovanje motora, taj sistem se

smatrao vrlo uspešnim u zaštiti automobila od krađe, jer lopovi nisu bili upoznati sa njim. Danas

se, međutim, ovaj sistem smatra vrlo lošom zaštitom i lopovi ovakve automobile odvoze u vrlo

kratkom roku.

Dobro obučeni lopovi su u stanju da obiju i odvezu gotovo bilo koji automobil bez dodatne

zaštite u roku od svega 10-20 sekundi! Njihova drskost ide čak dotle da imaju lažna vozila

Parking servisa i šlep službi, kako ne bi izazvali sumnju dok podižu i odnose automobil. Kada

ove činjenice prihvatimo, ostaje nam da vidimo šta ipak možemo učiniti da zaštitimo svoj

automobil.

 

Mehaničke zaštite

 

Na tržištu postoji veliki broj zaštita koje fizički onemogućavaju kradljivce da odvezu automobil.

Najpopularniji su Zeder, Lavlja kandža i sistemi koji rade na sličnim principima; zatim zaštite za

menjač, za pedale...

Lavlja kandža i Zeder rade tako što onemogućavaju okretanje volana. Osim toga, Zeder (u

zavisnosti od modela automobila u koji se ugrađuje) poseduje i elektronsku blokadu motora.

Vrlo je teško utvrditi uspešnost svakog od ovih sistema, pošto svaki proizvođač tvrdi za svoj

sistem da je najpouzdaniji. Ipak, nije baš tako. Pokazalo se da Lavlju kandžu na nekim modelima

VW, Audi, Škoda lopovi čupaju zajedno sa volanom i automobil odvoze tako što na stub volana

nakače ključ. Zbog toga je napravljen naslednik Lavlje kandže – Zeder. Međutim, i za ovaj

sistem čule su se glasine da su ga lopovi uspešno zaobilazili i uspevali da odvezu automobil, ali

nama nije poznat ni jedan konkretan takav slučaj.

Zaštite za menjač su se pokazale lošim zbog toga što se auto može upaliti i pomeriti pritiskanjem

pedale kvačila, čime se zaobilazi to što je ručica menjača “u brzini”.

 

Elektronske zaštite

 

Kada se kaže elektronska zaštita automobila, najčešće se misli na alarm. Alarm služi da upozori

vlasnika na pokušaj krađe tako što emituje veoma glasan zvuk. Osim toga, većina auto alarma

poseduje i elektronsku blokadu motora. Alarmi se već dugo ugrađuju u automobile i mnogi ih

ne smatraju pouzdanim zaštitama. Praksa je pokazala da alarmi nisu loši sistemi zatite, pogotovo

oni skuplji.

Osim alarma, postoje i drugi vidovi elektronske zaštite automobila. To su, na primer, sistemi

za praćenje vozila putem GPS-a. Njihova ugradnja je malo skuplja i plaća se usluga korišćenja

sistema na mesečnom nivou, ali u slučaju krađe, pomoću ovog sistema možete saznati gde je

Vaše vozilo. U poslednje vreme su se, na žalost, pojavili ometači signala GPS uređaja.

 

Alternativne metode

 

Kao alternativne metode zaštite, javljaju se npr. ugradnje raznih prekidača. Naime, moguće

je ugraditi u automobil skrivene prekidače. Njih aktivirate kada parkirate automobil. Oni

funkcionišu tako što prekidaju dovod goriva, ili struju sa akumulatora. Ovaj sistem zaštite Vam

može namestiti skoro svaki električar.

Postoje i druge metode, kao što je izmena i izmeštanje OBD konektora. Ovo je konektor koji se

korsti za povezivanje računara u servisu sa glavnim računarom u vozilu. Kod automobila koji

ne koriste ključ za startovanje, nego npr. kartice (Ranault, VW...), lopovi ga pokreću tako što

ga povezuju na svoj računar i programiraju tako da ga mogu upaliti svojom karticom. Električar

Vam može izmeniti konektor na neki nestandardni, sa specifičnim rasporedom žica, a Vama

dati adapter, kojim se sve vraća u normalno stanje, što je potrebno kada automobil odlazi na

dijagnostiku. Osim toga, moguće je i izmestiti konektor, tako da se ne nalazi na standardnom

mestu.