REGISTRACIJA VOZILA (na 6 rata), ZELENI KARTON, PUTNO OSIGURANJE
REGISTRACIJA VOZILA (na 6 rata), ZELENI KARTON, PUTNO OSIGURANJE
Antifriz je hemijska supstanca koja se koristi kod SUS motora. Njegova osovna namena je
da snizi tačku smrzavanja tečnosti na tačku koja je niža od spoljne temperature na kojoj se
vozilo nalazi. Na taj način se sprečavaju značajna oštećenja mehaničkih komponenti (npr. bloka
motora).
Većina motora sa unutrašnjim sagorevanjem koristi tečnost za hlađenje. Nikada ne treba
koristiti čistu vodu u sistemu za hlađenje motora! Razlozi za to su brojni, a u daljem tekstu
ćemo pokušati da objasnimo najvažnije.
Sprečavanje zaleđivanja tečnosti
Tokom zime, voda koja hladi blok motora može se zalediti. S obzirom na to da voda zauzima
veću zapreminu u zaleđenom stanju nego u tečnom, kada led počne da se širi može doći do
ozbiljnih oštećenja motora. Uloga antifriza je da spusti tačku smrzavanja mešavine na nivo na
kom je bezbedno da do takve situacije neće doći.
Sprečavanje isparavanja tečnosti
Tokom leta, tečnost u rashladnom sistemu je često na temperaturama koje su bliske temperaturi
ključanja vode (90-100°C). Ako bi se u sistemu našla čista voda, ona bi brzo isparila i sistem
bi ostao bez tečnosti neophodne za hlađenje motora. Jasno je da ovakva situacija, takođe, može
dovesti do ozbiljnih oštećenja motora. Uloga antifriza je da poveća tačku ključanja tečnosti
u rashladnom sistemu vozila i na taj način je spreči da pređe u gasovito stanje i ispari. Sa
odgovarajućim antifrizom, moguće je postići veoma širok opseg temperatura u kojima mešavina
ostaje u tečnom stanju – od -34°C do +107°C (za mešavinu u odnosu 1:1).
Antikorozivna svojstva
Antifriz ima i antikorozivna svojstva. Na taj način, čuva metalne delove motora, hladnjaka i
ostalih komponenti sistema za hlađenje.
Osim ovih, antifriz ima i druga svojstva. Neka od njih su: sprečava penušanje, sprečava
taloženje, sprečava stvaranje kamenca, podmazujuća svojstva...
Nekada se kao antifriz koristio metanol (metil-alkohol), a danas se koristi etilen glikol. Za
razliku od metanola i vode, etilen glikol veoma slabo isparava.
Treba imati na umu da je etilen glikol otrovan za ljude i životinje, tako da pri rukovanju i
odlaganju treba biti izuzetno pažljiv!
Kao što nije preporučljivo koristiti čistu vodu, tako nije preporučljivo ni koristiti čist antifriz.
Najbolji rezultati se postižu mešavinom optimalnih količina vode i antifriza. Najbolje je koristiti
destilovanu vodu, jer se na taj način izbegava stvaranje kamenca. Takođe, nikada nemojte
mešati različite tipove antifriza! Ako niste sigurni koji se antifriz nalazi u rashladnom sistemu
automobila, promenite rashladnu tečnost.
Procenat etilen glikola
u mešavini sa vodom
0 0 100
10 -4 102
20 -7 102
30 -15 104
40 -23 104
50 -34 107
60 -48 110
70 -51 116
80 -45 124
90 -29 140
100 -23 197
Tačke mržnjenja i ključanja mešavine etilen glikola i vode u odnosu na procenat etilen glikola u
mešavini (rashladnoj tečnosti)
Izbor odgovarajućeg antifriza
Na našem tržištu mogu se naći antifrizi različitih tipova (G11, G12 – VW oznake...) i kvaliteta.
Od izuzetnog je značaja da u Vaše vozilo sipate odgovarajući antifriz. Ako niste sigurni koji tip
Tačka mržnjenja (° C) Tačka ključanja (° C)
antifriza je odgovarajući za Vaše vozilo, konsultujte servisnu knjižicu, ili ovlašćeni servis za Vaš
tip vozila.
Pravljenje mešavine rashladne tečnosti
Odgovarajuća mešavina antifriza i vode se pravi prema atmosferskim uslovima koji vladaju u
okruženju u kom će se voziti automobil. Da biste odredili odgovarajući odnos antifriza i vode,
najbolje je da koristite tabelu koju smo dali u tekstu. Pre toga proverite da li je antifriz koji
kupujete koncentrovan (100%), ili je već razblažen, pa prema tome napravite odgovarajuću
mešavinu.
Dolivanje rashladne tečnosti
Rashladna tečnost treba da je uvek između oznaka MIN i MAX na expanzionoj posudi. Nivo
se meri kada je automobil parkiran na ravnu površinu, sa potpuno hladnim motorom. Nikada
nemojte sipati prvo antifriz pa vodu, ili obrnuto, nego uvek prvo napravite mešavinu, pa nju
dolivajte.
Zamena antifriza
Takođe, u zavisnosti od proizvođača vozila, treba menjati rashladnu tečnost na 2-3 godine, jer
ona vremenom gubi svojstva (pre svega antikorozivna). Pri zameni antifriza, pogotovo kada se
prelazi sa jednog tipa antifriza na drugi, poželjno je isprati sistem za rashlađivanje.