REGISTRACIJA VOZILA (na 6 rata), ZELENI KARTON, PUTNO OSIGURANJE
REGISTRACIJA VOZILA (na 6 rata), ZELENI KARTON, PUTNO OSIGURANJE
Cene goriva stalno skaču i mnogi vozači se pitaju kako bi mogli da smanje taj ne tako mali
trošak. Iz tog razloga želeli bismo da sa Vama podelimo par korisnih saveta koji će vam pomoci
da ekonomičnije, a čak i bezbednije, vozite svoj automobil. Postoji mnogo načina da iz Vašeg
rezervoara izvučete maksimum. Neki će od Vas tražiti veću ili manju promenu stila vožnje a neki
samo da obratite pažnju na sitnice. U sledećem tekstu ćemo Vam predstaviti neke tehnike koje
smo isprobali na putu i koje su nam donele značajne rezultate u pogledu ekonomičnosti.
Tehnička ispravnost vozila
Veliki uticaj na potrošnju ima tehnička ispravnost vozila. Tu pre svega mislimo na stanje motora,
sistema oslanjanja i kočnica. Loša kompresija, loše ili staro ulje, neravnomerno kočenje, loši
ili ispumpani pneumatici, a naročito prljav filter za vazduh samo su neki od uzroka povećane
potrošnje. Zbog toga, kao i zbog bezbednosti i dužeg radnog veka vozila jako je bitno da Vaše
vozilo redovno održavate u ispravnom stanju. Tehnički neispravno vozilo povećava potrošnju i
do 15%.
Kočite pravilno
Vozilo troši najviše goriva pri ubrzavanju, a troši mnogo manje goriva kada se kreće
konstantnom brzinom(zbog sile inercije koja ga vuče napred). To znači da je "nežna" vožnja
ujedno i najekonomičnija. Nema nikakvog razloga da naglo ubrzavate da biste za koji trenutak
naglo kočili. Ako se malo potrudite videćete da uopšte nije teško izbeći takve situacije, posebno
u gradskim gužvama. Ako ste u gradu potrebno je samo da držite malo veće odstojanje od vozila
ispred Vašeg i obratite pažnju na saobraćaj ispred Vas. Ako vidite da vozila ispred Vas(ne samo
prvo, već i ona ispred njega) koče, ili se na semaforu pali crveno svetlo, nema poente ubrzavati.
Samo pustite gas, na taj način koristite motornu kočnicu i vozilo ce se zaustaviti na vreme.
Ovo ne samo da je ekonomično već je i mnogo bezbednije, a i semafori u gradu su uglavnom
podešeni tako da se na sledećem semaforu pali zeleno svetlo za onoliko vremena koliko vam je
potrebno da do njega dođete krećući se propisanom brzinom. Na otvorenom putu obično nema
gužve ni semafora, ali je bitno obratiti pažnju na put ispred sebe. Ako nailazite na uzbrdicu
ubrzajte pre nje, a ne dok se penjete. Ovim načinom vožnje možete uštedeti 10% do 20% goriva.
Zapamtite, kad god naglo ukočite, bespotrebno ste potrošili gorivo.
Hibridni pogon
Ukoliko imate vozilo sa hibridnim pogonom, predhodno pravilo se na Vas odnosi još više.
Hibridna vozila imaju mogućnost da energiju kočenja pretvaraju u električnu energiju koju
će kasnije koristiti za kretanje. Ali to ne znači da ćete ako naglo kočite brže puniti baterije.
Naprotiv, hibridni pogon radi tako što ukoliko je sila koćenja mala, umesto kočnicama ustvari
kočite elektromotorom(koji se tada ponaša kao generator) koji svojim otporom okreteanja koči
vozilo. To znači da je sila kočenja elektromotora ograničena i da ukoliko naglo kočite pale se
kočnice i gubi se sva korist hibridnog pogona.
Brzina
Vozilo troši najmanje goriva kada se krećete konstantnom brzinom. Ovo u gradu i nije od
neke koristi, ali na otvorenom putu se trudite da što manje menjate brzinu kretanja. Ako imate
tempomat na vozilu koristite ga. Takođe, najbolje je voziti na srednjem broju obrtaja, što je
objašnjeno u pravilu ispod.
Manuelni menjač
Sa manuelnim menjačem je lako postići veću ekonomičnost vozeći na malom i srednjem broju
obrtaja. Moderna vozila, a naročito sa modernim dizel motorom, sasvim dobro rade i ispod
2000obr/min. Naravno to ne znači da treba stalno gledati u obrtomer i menjati stepen prenosa na
osnovu toga. Vozite po osećaju i potrudite se da ukoliko ne zelite da ubrzavate u skorije vreme
prebacite u viši stepen prenosa. Ovo posebno važi za vožnju na otvorenom putu kada u većini
slučajeva slobodno već od 60km/h možete prebaciti u peti stepen prenosa.
Klima uređaj
Ako ste nekada vozili vozilo sa slabijim motorom sigurno ste primetili kako snaga motora
opadne kada uključite klima uređaj. To se dešava zato sto kompresor klima uređaja pokreće
snaga motora u vozilu, što znači da motor troši više goriva kada je klima uređaj uključen.
Naravno u letnjim vrućinama nema smisla gasiti klima uređaj, ali isto tako nema ga ni smisla
koristiti kada nije preterano toplo. Kada parkirate leti, potrudite se da parkirate u hladu jer nećete
morati da pespotrebno koristite klima uređaj kad se vratite, a i biće vam prijatnije i moći ćete
ranije da krenete bez čekanja da se vozilo ohladi.
Smanjite težinu i otpor vazduha
Što je vozilo teže više mu snage(tj. goriva) treba da bi se kretalo. Takođe, svi moderniji
automobili su dizajnirani da budu što je moguće više aerodinamični tj. da stvaraju što manje
otpora kada se kreću kroz vazduh. Sve što dodate na vozilo remeti normalan protok vazduha pri
kretanju i tako povećava otpor, a samim tim i potrošnju. Dakle, izvadite iz vozila sve sto Vam
nije potrebno, i skinite krovne nosače za prtljag kada ih ne koristite. Ako vučete prikolicu bilo bi
pametno napraviti ili kupiti spojler koji ide od krova vozila do prikolice čime se smanjuje otpor
vazduha a samim tim i potrošnja opada za oko 10%.
Zatvorite prozore
Pri većim brzinama otvoreni prozori remete normalan tok vazduha oko vozila i povećavaju
potrošnju. Tako da je pri većim brzinama bolje koristiti ventilaciju.
Pneumatici
Napumpajte pneumatike na fabrički propisanu vrednost. Ispumpani pneumatici povećavaju
otpot kotrljanja točka i samim tim i potrošnju. Takođe postoje i pneumatici dizajnirani tako da
štede gorivo(imaju manji otpor). Nemojte voziti leti sa zimskim pneumaticima i obrnuto. Letnji
pneumatici su pravljeni za leto, a zimski za zimu. Ako ih koristite suprotno, vozilo će trošiti više
goriva, sami pneumetici će se trošiti brže, a i sto je najvaznije ugrozavate sopstvenu bezbednost
kao i bezbednist ostalih učesnika u saobraćaju.
Rad motora
Kod novijih vozila zagrevanje motora u mestu je potpuno nepotrebno. Upalite vozilo i krenite.
Kod starijih vozila, ugasite sauh čim pre.